Kirjapainoala on ollut viimeisten vuosien ajan muutosten kourissa. Vaikka se ei perinteisessä merkityksessään kokonaan häviäisikään, on se kuitenkin muuttumassa osaksi viestintää. Viestejä viedään ja toimitetaan jatkossakin perille, mutta työkalut ja tavat ovat digitalisaation myötä muuttuneet. Tätä kehitystä on pohdittu myös Alduksessa. Asiakkaita pitäisi pystyä palvelemaan entistä laadukkaammin ja monipuolisemmin. Ideointitalkoisiin saatiin mukaan myös Lahden seudun kehitysyhtiö LADEC.

– Usein perinteisen painamisen kilpailuvalttina on enemmän tai vähemmän hinta. Lähdimmekin yhdessä miettimään pystyisimmekö tuomaan sen rinnalle jotain uutta palvelumuotoilun keinon, kertoo Isko Lappalainen, LADECista

– Yhteistyökumppaniksi saimme paikallisen ammattikorkeakoulun, LAMKin opiskelijoita. Nyt usealta eri linjalta olevat opiskelijat selvittävät millaisia nämä tulevaisuuden palvelut ja myyntikeinot kirjapainossa ja tässä tapauksessa Alduksessa voisivat olla. Projekti on startattu noin puolitoista kuukautta sitten ja ensimmäinen selvitysvaihe on saatu nyt maaliin, tarkentaa LADECissa muotoilu-liiketoimintojen kehittämisestä vastaava Lappalainen.

Palvelumuotoilun avulla tehdään tällä hetkellä paljon kehitystyötä, mutta niitä yrityksiä, jotka perinpohjaisesti lähtisivät selvittämään ongelman ydintä muotoilun keinoin, on harvassa.
– LAMKin opiskelijoille tämä on ollut ainutlaatuista, sillä yritys-caseja ja varsinkaan tällaisia, joissa on edessä varsinainen haaste, ei kauheasti ole ollut. Myös Alduksen päässä on oltu hyvin avoimia ja yhteistyö on alkanut mukavasti. LADECin rooli tässä matkan varrella on olla Alduksen kaverina ja varmistaa, että palvelumuotoilutyö on tarpeeksi laadukasta ja sieltä löytyy niitä tulevia oikeita ratkaisuja, Lappalainen jatkaa

– Tähän mennessä opiskelijat ovat keskittyneet alan haasteiden ja ongelmien kartoittamiseen sekä tutustuneet kirjapainoomme ja tuotteisiimme. Nähtyjen välipresentaatioiden perusteella on ollut ilo havaita, että asioihin on paneuduttu. Seuraavaksi saamme jo kuulla ehdotuksia uusista palveluista ja siitä kenelle niitä voisi suunnata, sekä miten niistä kerrotaan ja miten niitä myydään, toteaa puolestaan Alduksen osalta projektista vastaava Juhani Saloranta.

Kyseinen projekti on eräänlainen pilotti ja ainoa tällä hetkellä LADECin ja LAMKin yhteistyönä toteuttava palvelumuotoiluprojekti. LADEC ja LAMK ovat tiivistäneet yhteistyötään myös Suomen Muotoilusäätiön (Design Foundation Finland) kanssa. Sen myötä Lahteen, Mallasjuoman vanhoihin tiloihin, on avattu Lahti Design Center. Tämä yhteinen palvelumalli on suunnattu erityisesti alueen pk-yritysten tarpeisiin.
– Muotoilua pyritään edistämään Lahdessa monilla tavoin. Design Centerin lisäksi yksi näkyvimmistä hankkeista on Design Lahti-nettisivut, jonne on koottu kaikki alueen muotoiluun liittyvät palvelut. Sivuilla olevan muotoilijahaun kautta yritys voi löytää vaikka ammattitaitoisen tekijän painotuotteilleen, innostuu Lappalainen.